Szezonális médiafoglalás – Szállás.hu

A nyaralási szezon előtt és alatt bekerülni az ország legolvasottabb, legnézettebb médiumaiba igazi vágyálom a turizmusból, turisztikai szolgáltatásokból élő vállalkozások számára. A szegmensben meghatározó szerepet betöltő, 2008-ban alapított Szallas.hu-nak 2013-ban egyre éhesebb és hangosabb hazai és nemzetközi versenytársakkal kellett szembe néznie.

Szezonális médiafoglalás – Szállás.huSzezonális médiafoglalás – Szállás.hu 166
Szezonális médiafoglalás – Szállás.hu 166
Évszám 2014
Ügynökség SAKKOM Interaktív
Megbízó Szállás.hu
Díjak Sándor Imre PR-díj (hírnévmenedzsment kategória),

HIvatkozás megnyitása

A kommunikációs stratégia célja, hogy az érintettek körében a Szallas.hu brand még ismertebbé és
szerethetőbbé váljon.

A stratégia fő fókuszai:
- Szakmai: A Szallas.hu saját foglalási adatai alapján turisztikai visszatekintések, ill. előrejelzések rendszeres készítése, a KSH adatközlésének megelőzése és kiegészítése (Szálláspiaci Riportok kiadása).
- Bulvár: Az üdülés témaköréhez kapcsolódó, de teljesen újszerű megközelítést adó, olykor kényes, botrányos témák feldolgozása (pl.: mit lopnak a szállodákból, melyik ismert személlyel utaznának szívesen a magyarok, milyen tárgyakat felejtünk a szállodákban stb.).
- Minőségi: Az Év Szállása verseny létrehozásának célja, hogy a díj által elismerésre kerüljön az a rengeteg kemény és összetett munka, ami egy szálláshely üzemeltetésével jár, illetve hangsúlyt kapjon a minőség fenntartásának és javításának fontossága is Magyarországon. Teljesen testreszabott kommunikáció (lokális médiumok számára rendszeres eredmények küldése a település helyezéséről), valós idejű versenyadatok lekérdezését biztosító sajtószoba működtetése.
- Krízishelyzetekre való felkészülés, válságstáb felállítása: Sajtókapcsolatok kezelése, együttműködés a Szallas.hu közösségi média partnerével (MITO).

A külső kommunikáció irányelvei:
- Egyszerű
- Elérhető
- Vagány
- Dinamikus
- Szerethető és szórakoztató
- Hazai, magyar
- Párbeszédközpontú
- Vezető

Fő üzenet:
- A Szallas.hu segítségével bármikor, bárhol megtalálod a Neked leginkább megfelelő belföldi szálláshelyet.
Kiegészítő üzenetek:
- A Szallas.hu a gondtalan szórakoztatást és kikapcsolódást biztosítja.
- A Szallas.hu segítségével nem csalódhatsz, a kiválasztásban 100 000+ vendégvélemény segít.
- A Szallas.hu családbarát megoldásaival a legkomplexebb vendégigényeket is kiszolgálja.
- A Szallas.hu a hazai, minőségi turizmus felfuttatásán, népszerűsítésén dolgozik.

Probléma felvázolása

„Ha valaki nagy hegyet akar megmászni, ne törődjön a vakondtúrásokkal. Nagy célhoz nagy szív kell.”/James Ramsey Ullman/

A nyaralási szezon előtt és alatt bekerülni az ország legolvasottabb, legnézettebb médiumaiba igazi vágyálom a turizmusból, turisztikai szolgáltatásokból élő vállalkozások számára. Nincs ez másképp a szállásközvetítő oldalak esetében sem. A szegmensben meghatározó szerepet betöltő, 2008-ban alapított Szallas.hu-nak 2013-ban azonban egyre éhesebb és hangosabb hazai és nemzetközi versenytársakkal kellett szembe néznie. Különösen erőteljessé vált a nemzetközi Booking.com oldal magyarországi piacszerzési aktivitása.

Konkrét kommunikációs kihívások:

- Szallas.hu korábban jellemzően nem tervszerűen, inkább eseti jelleggel alkalmazott PR eszközöket, ezért a még 2012 végén létrehozott stratégia megalkotása során edukációs feladatokat is el kellett látni, hogy a megbízó egyértelmű és pontos válaszokat kapjon a miértekre, s így a későbbiekben – a sikeres a végrehajtás érdekében – maximálisan azonosulni tudjon a tervvel.

- Mivel a Szallas.hu-n éves szinten 100 ezres nagyságrendben történnek foglalások, ezért a várható krízishelyzetekre is fel kellett készülni, ezért a szektorra jellemző problémákra vészforgatókönyvet kellett készíteni. Mint az később bebizonyosodott, az előkészítő munka nem volt „felesleges” (pl.: március 15-ei hóhelyzet, szállodai csaló, a Szallas.hu „köpős” reklámja).

- A Szallas.hu-nak egy rendkívül kiélezett – nemzetközi szereplőket is felvonultató – piaci versenyben kellett rendszeresen megjelennie.

- A stratégiában a pengeélen való táncolás fogalmazódott meg: egyszerre kellett megőrizni és megerősíteni a szakmaiságot (elsősorban a szállásadók felé), ugyanakkor minél szélesebb rétegeket elérni a megszokott kereteken túlmutató témák bedobásával.

- Technológiai kihívást jelentett az Év Szállása verseny médium szinten célzott kommunikációja, mely mögé egy professzionális, interaktív sajtószobát képzeltünk el. Ezzel párhuzamosan teljesen testre kellett szabnunk az aktuális eredmények kommunikációját, így például a lokális, jellemzően egy-egy települést lefedő médiumok számára egyedi híranyagokat kellett készítenünk és eljuttatnunk.

- A KSH megelőzése: A KSH rendszeresen publikál adatokat a turizmus aktuális helyzetéről, kulcsfontosságúnak tartottuk, hogy ezeket a helyzetjelentéseket „big data” elemzések gyors elvégzése révén megelőzzük – a Szallas.hu legyen a turisztikai szakma hírforrása.

Cél

Általános cél: Felülkerekedve az alaphelyzet felvázolása során is említett piaci helyzeten, markáns
szakmai, és a széles elérés érdekében bulváros eszközökkel is operáló, ugyanakkor folyamatos
jelenlét biztosítása a Szallas.hu számára PR megoldások alkalmazása révén.

Célok:
- A vállalat ismertségének további növelése Magyarországon a belföldi utazók körében.
- A „prospektus” utazók megnyerése.
- A turisztikai szakmédiumokon keresztül a szakmai imázs erősítése a szállásadók körében,
ezen keresztül pedig a szállásadó partnerek számának növelése.
- A Szallas.hu növekedésének támogatása a vonzó munkahely képének kialakításával.

A célok elérését kézzelfoghatóvá tévő mérőpontok:
- Spontán ismertség növekedése (kutatás alapján).
- PR megjelenések száma.
- Az oldal látogatóinak száma, konkrét foglalások száma.
- Az „Év Szállása” verseny szavazatainak száma.
- Összességében a főszezonnak számító tavaszi és nyári időszak üzleti eredményei, illetve a
teljes évi növekedés.

Célcsoport

Média
- Turisztikai médiumok
Hiteles, első kézből származó információkat várnak, és a tusztikai szakmában dolgozóknak szólnak. 
- Turisztikai rovattal rendelkező médiumok
Tusztikával kapcsolatos híreket közölnek, olvasótáboruk elsősorban az utazóknak szól. 1
- Bulvár média
A magyar utazók széles rétegeit elérő felületek. 1
- Híroldalak + Hírügynökségek 
- Lokális média
Az Év Szállása verseny kapcsán a helyi eredmények tolmácsolásában játszanak kulcsszerepet. 

Ügyfelek
- Online utazók
Azok, akik számára az online szállásfoglalás már bevett dolog. 
- Katalógus utazók
Azok, akik jellemzően még utazási irodák, illetve nyomtatott katalógusok segítségével
választják ki az utazási desztinációt. 

Partnerek
- Meglévő partnerek
Mintegy 7000+ hazai szálláshely, melyek a Szallas.hu-n keresztül foglalhatók. 
- Potenciális partnerek
Azok a hazai szálláshelyek, akik még nem csatlakoztak a Szallas.hu partneri hálózatába. Fő jellemzőjük, hogy idegenkednek az online lehetőségektől. 

Szakmai szervezetek
Azoknak a szakmai szervezeteknek a bevonása és aktivizálása, akik jelenlétükkel erősíthetik a
Szallas.hu szakmai imázsát (pl.: Magyar Turizmus Zrt., Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Turisztikai Kollégium). 

Tulajdonosok 
Számukra elsősorban az üzleti eredmény és az erről történő folyamatos tájékoztatás a fontos. 


Munkatársak
- Alkalmazottak
Fontos számukra, hogy lássák, munkájuk milyen eredményekkel jár. A kapcsolattartók
munkáját az imázsnövekedés jelentősen megkönnyíti. 
- Potenciális alkalmazottak
Azok, akik munkát keresnek, és a Szallas.hu vonzó vállalati képének alakításával vágyott munkahelyként tekinthetnek a cégre. 

Eszközök

- Interaktív sajtószoba tervezés és elkészítése
- Teljesen testreszabható sajtóhír kiküldő rendszer felállítása, üzemeltetése
- Médiafigyelő rendszer felállítása, üzemeltetése
- Sajtókapcsolatok kialakítása, ápolása
- Sajtóközlemények kiadása
- PR cikkek írása
- Marketingkommunikációs tanácsadás
- Kríziskommunikációs forgatókönyv elkészítése
- Kríziskezelés
- Piackutatás
- Partnerkommunikáció

Eredmények

- Hírnévmenedzsment: A Szallas.hu spontán ismertsége júliusra 50 százalék fölé kúszott. A kutatásaink alapján a Szallas.hu színes (szakmai, bulváros, olykor provokáló) kommunikációjának hatására még erősebbé és szerethetőbbé vált a márka.
- Sajtómunka: A fentieket támasztja alá a sajtómegjelenések elemzése is. A Szallas.hu állandó belépőt válthatott a nagyobb médiumokhoz (1000+ megjelenés). Rendszeressé váltak az Index, [origo] és bulvár címlapok, a portál képviselőjét vendégül látta a Morning Show csapata, a TV2 Mokka, több ízben az RTL Klub Híradó, és ez csak a jéghegy csúcsa, összességében 1000 feletti megjelenésszámot értünk el 2013-ban.
- Az Év Szállása verseny sikeres bevezetése: Közel 200 ezer utazót és több mint 10 ezer szállásadót mozgattunk meg sikeresen.
- Üzleti eredmények: A Szallas.hu 2013-ban 27 százalékkal növelte árbevételét az előző évhez képest.
- Adaptáció: A kommunikáció sikerességét jól jelzi, hogy annak egyes elemeit a Szallas.hu külföldi terjeszkedése során – helyi pr ügynökségek bevonásával – is alkalmazta.
- Bővülés: A Szallas.hu 2014-es marketingstratégiájában még nagyobb szerepet szánt a pr-nak, az allokált büdzsé mintegy 40 százalékkal nőtt.

Szezonális médiafoglalás – Szállás.hu 166