Sony Magyarország - hírnévmenedzsment

A PS:PRovocative 2012 májusától két éven keresztül látta el a Sony Magyarország PR kommunikációs feladatait. A magyar vezetés elzárkózása a nemzetközi hírekre való reflektálástól, a versenytársak agresszívebbé váló kommunikációja, valamint a PR-büdzsé minimalizálása jelentősen megnehezítette a Sony hírneve és a termékei iránti kereslet fenntartását.

Sony Magyarország - hírnévmenedzsment Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 158Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 159Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 160Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 161Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 162Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 163Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 164
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 158
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 159
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 160
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 161
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 162
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 163
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 164
Évszám 2014
Ügynökség PS:PRovocative
Megbízó Sony Europe Ltd. Magyarországi Fióktelepe
Díjak Sándor Imre PR-díj (hírnévmenedzsment kategória),

HIvatkozás megnyitása

A Sony üzenete 2013-ban a „ONE SONY”, amely a vállalat szórakoztatóelektronikai eszközei közötti gyors és egyszerű kommunikációt és összekapcsolási lehetőséget hivatott kifejezni. A PlayStation üzletág emellett a PlayStation 4 konzolhoz társított „This is for the players” szlogennel az új játékélmény kezdetét üzente. Ezzel az üzenettel egyértelműen megkülönböztette magát legfőbb konkurensével, aki új konzolját egy komplex szórakoztató rendszerként definiálta.

PR-büdzsé hiányában és a vállalat saját közösségi médiafelületeinek elhagyásával az ügynökség kommunikációs lehetőségei a következő kommunikációs eszközökre korlátozódtak:

  • nemzetközi sajtóközlemények lokalizálása, kiküldése és követése,
  • önálló sajtóközlemény témák generálása, kiküldése és követése,
  • sajtórendezvények és workshopok szervezése,
  • terméktesztek menedzselése,
  • alacsony költségvetésű PR-rendezvények szervezése,
  • direkt sajtókommunikáció.

A kommunikációs stratégia fókuszai:

  • szakmai elismertség növelése,
  • a márka emberközeliségének erősítése,
  • figyelemelterelés a Sony globális válságáról.

Probléma felvázolása

A PS:PRovocative 2012 májusától két éven keresztül látta el a Sony Magyarország PR kommunikációs feladatait. Bár a vállalat továbbra is folyamatosan jelentette meg a kiváló minőségű és sok esetben innovatív termékeit, a japán elektronikai gyártók általános visszaeséséről, a Sony nemzetközi szintű válságáról, a leépítésekről, lemondásokról és az ingatlaneladásokról szóló híreket a magyar sajtó sem hagyta figyelmen kívül.A magyar vezetés elzárkózása a nemzetközi hírekre való reflektálástól, a versenytársak agresszívebbé váló kommunikációja, valamint a PR-büdzsé minimalizálása jelentősen megnehezítette a Sony hírnevének és a termékei iránti kereslet fenntartását.

A PR-ügynökség részére meghatározott cél 2013-tól a Sony európai központjától elvárt mértékű, lehetőleg vásárlás ösztönző médiajelenlét elérése. Az éves kommunikációs terv készítését tovább nehezítette, hogy az ügynökség nem kapott elegendő információt a várható termékmegjelenésekről.

Elkülönítve kell kezelnünk a Sony PlayStation üzletágát, amelynek kommunikációja szintén az ügynökség feladatai közé tartozott. A PlayStation esetében a nemzetközi hírek egyértelműen pozitívan befolyásolták a termékek megítélését. A sikeres játékszoftverek és a 2013 év végén legfőbb konkurensét megelőzve Magyarországon is megjelenő újgenerációs konzol egyértelműen növelte a vállalat játékpiaci részesedését.

Az alkalmazott eszközök és a bemutatott eredmények értékelésénél érdemes figyelembe venni, hogy az ügyfél a közösségi médiafelületeinek kezelésére egy másik ügynökséget, a médiavásárlásainak lebonyolítására pedig több ügynökség szolgáltatásait vette igénybe, és a PS:PRovocative többszöri kezdeményezése ellenére sem hagyta jóvá a kommunikációs ügynökségek együttműködését.

Cél

A Sony számos termékkategóriában, széleskörű termékválasztékkal van jelen a hazai piacon, ezért a célcsoportjai a termékkategóriákon belül is megoszlanak. Az ügynökség elsődleges célja a média megjelenések generálása volt olyan a technikával, informatikával, fotózással foglalkozó médiumoknál, amelyek a szakértők és a potenciális vásárlók körében olvasottak és véleményformálók. A kevésbé professzionális, de kiemelt termékekkel a glossy, a bulvár és a gazdasági témakörökkel foglalkozó média érdeklődését kellett felkelteni.

A PlayStation esetében a kommunikáció elsődleges célcsoportja a videojátékok iránt érdeklődő fiatalok és felnőttek, akik leggyorsabban a játékokkal foglalkozó print és online médián keresztül érhetők el. Emellett 2013. év végén a vállalat több, kifejezetten kisgyermekek számára készített játékszoftverekkel is megjelent, így egy rövid kampányidőszak erejéig a kisgyermekes anyukák is célcsoporttá váltak.

Célcsoport

Célcsoportok:

Szegmens

Hírügynökségek 
Tech média 
Játékos média 
Gazdasági média 
Általános és bulvár 
Lifestyle média 

Bloggerek

Informatikai 
Játékos 
Lifestyle
Fotó

Eszközök

Az új termékeket, játékokat bemutató Sony és PlayStation sajtóközlemények kiadásával a médiajelenlét erősítése volt a cél. Az ügynökségünk szándéka az volt, hogy a központi sajtóanyagok mellett minél több érdekes sajtóanyagot adjunk ki, valamint az egyéb aktivitásokat ilyen módon is megtámogassuk.

A sajtórendezvényeknél a hagyományos sajtótájékoztatók és termékbemutatók helyett az volt a célunk, hogy a helyszín vagy a program tekintetében kiemelkedő, a megszokottól eltérő rendezvényre tudjunk hívni az újságírókat.

A termékek teszteltetése során a technikai újságok megkeresésével a professzionális, szakértő cikkeket, a glossy vagy általános újságok megkeresésével pedig az átlagos felhasználó szemszögéből írott cikkeket vártunk. Kiemelten nagy hangsúlyt fektettünk a tesztelhető termékek folyamatos kiadására, és arra, hogy minél több újságírónak lehetőséget biztosítsunk a készülékek megismerésére. Amellett, hogy sok megjelenésre számítottunk, tisztában voltunk azzal, hogy egy-egy termékteszt olvasásával hitelesebb információkat kapnak a potenciális vásárlók.

A PlayStation esetében a játéktesztek menedzselését vállaltuk, azaz a legújabb játékok demó verzióhoz tartozó lemezeket vagy hozzáférési kódokat elküldtük a legmeghatározóbb játékos médiumoknak.

A 2013-as Sony World Photography Awards díjnyertes képeiből vándorkiállítást szerveztünk. Az elképzelés lényege az volt, hogy olyan helyeken legyenek láthatók a képek, amelyeken nem szokás kiállításokat szervezni, mégis sok ember látogatja. Így esett a választásunk a színvonalasabb és népszerűbb budapesti romkocsmákra.

Az újságírók mellett kiemelt figyelmet szenteltünk a játékos, technológiai és életmód témákban író bloggerekre; amellett, hogy rendszeresen megkapták az érdeklődésüknek megfelelő sajtóközleményeket, lehetőségük volt a termékek tesztelésére, és esetenként meghívást kaptak a Sony sajtórendezvényeire is.

Eredmények

A PS:PRovocative 2013. évi PR-tevékenységei a Sony Magyarország számára számokban:

  • 99 kiküldött sajtóközlemény
  • Heti hírlevél a játékos médiának a PlayStation Store frissítéseiről
  • 230 termékteszt szervezése
  • 3 termékbemutató sajtótájékoztató
  • 3 workshop
  • 1 nyilvános termékbemutató (launch party)
  • 1 kiállítás 5 helyszínnel
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 158
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 159
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 160
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 161
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 162
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 163
Sony Magyarország - hírnévmenedzsment 164