Libri irodalmi díjak
A Libri Könyvkereskedelmi Kft. 2016-ban hívta életre a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A díjak presztízsértékű kitüntetést jelentenek azoknak a kortárs magyar szerzőknek, akik kimagasló tehetségükkel hozzájárulnak Magyarország szellemi és kulturálisörökségének gyarapításához.
HIvatkozás megnyitása
Céljához híven a díjakhoz tartozó kampány szlogenje: Büszkék vagyunk kortársainkra. A szlogen azt hivatott kommunikálni, hogy a mai magyar irodalmi élet olyan pezsgő és sokrétű, amelyre mindannyian büszkék lehetünk. Két fő kreatív jelent meg a kampány során:
- Egy közös portré a Libri irodalmi díjak 10 döntős szerzőjéről.
- Ezen kívül készült egy-egy egyéni portré a szerzőkről.
- Így mindennapjaink sztárjaiként jelennek meg - A kreatívok arcot adtak a sokaknak csak ismerősen csengő szerzők nevéhez.
- Azoknak is megragadja a figyelmét, akiknek eddig ismeretlenek voltak a szerzők nevei. - A 10 könyvről készült tematikus képek.
- A kortárs könyveket a jövő klasszikusaiként mutatja be.
A folyamatos sajtójelenlét mellett a Libri saját interjúkat, illetve imidzs videókat is készített a döntős szerzők kapcsán. A tavasz legnagyobb könyves eseményén, a XXVI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra szervezett látványos kitelepülésen személyesen szavazhattak a rendezvényre érkezők, ahol egy kisfilm is készült a szavazókkal a szerzők és a díjak kapcsán.
Probléma felvázolása
A kampány során két nagyobb kihívás foglalkoztatta a Libri munkatársait. Egyrészt a kortárs magyar irodalom népszerűsítése, másrészt, hogy minél több embert tudjanak aktivizálni a közönségszavazás során.
A versenyben a díj átadását megelőző évben, magyar szerző magyarul megjelent, első megjelenésű szép- és tényirodalmi művei vehetnek részt, olyan könyvek, amik hozzájárulnak a magyar kultúra jelenéhez, jövőjéhez, és valódi társadalmi hatással bírnak. A szabályzat szerint a versenybe csakis élő magyar szerző könyve kerülhet be.
Ezen kikötések alapján 2019-ben 154 könyv felelt meg maradéktalanul – 43 kiadó, 3 tényirodalmi és 116 szépirodalmi kötete –, az ezekből összeállított listából választotta ki a 3 Libri által felkért, neves közéleti személyiségekből álló – idén már 140 főre duzzadt – szakmai bizottság a 10 döntős művet.
Cél
A Libri két célt fogalmazott meg magának. Az egyik egy marketing, a másik pedig egy kommunikációs cél volt. Az előbbinél az emberek szavazásra buzdítása volt a célkitűzés, hogy ebben minél többen vegyenek részt. A kommunikációs pedig az irodalmi díj presztízsnövelése, nemzetközi színvonalra való emelése volt.
Kampánya során a Libri kiemeli a magyar irodalom sokszínűségét és igényességét, bemutatja, hogy a ma megjelenő kortárs magyar alkotások mindannyiunk számára elérhetőek.
A Libri a kampány időtartama alatt kiemelten fontosnak tartotta, hogy ne csak a nyerteseket emelje ki és ismertesse meg a közvéleménnyel, hanem mind a 10 döntőbe került szerzőt.
Célcsoport
Célcsoportja jellemzően 18-44 éves korosztályba tartoznak minden irodalom és kultúra iránt fogékony ember.
Emellett a kampány során használt kreatívokkal a célcsoportján kívül eső embereket is meg tudta szólítani.
Eszközök
A Libri irodalmi díjak PR kampány öt szakaszból állt, azaz öt sajtóközleményt küldtek ki a
kulturális sajtó részére.
- Újra előtérben a kortárs irodalom – 2019. március 20.
- Kiderült, hogy melyik tíz könyvre szavazhat idén a zsűri és a közönség
2019. március 25
- Szavazzon az irodalomra! – 2019. április 3.
- Már csak négy napig lehet szavazni a legjobb kortárs magyar műre
2019. május 9.
- Átadták a Libri irodalmi díjakat – 2019. május 15.
A kampányhírrel a marketing szakmai sajtó felé és kommunikált a Libri a közlemények mellett, folyamatos volt az interjúk szervezése a zsűritagoknak, döntős szerzőknek és a nyerteseknek.
A PR kommunikáció szoros együttműködésben állt a díj marketingkampányával, ahol online és hirdetések formájában találkozhatott a közönség a Libri irodalmi díjakkal. Továbbá indoor és outdoor hirdetésekkel is találkozhattak a kortárs magyar szerzőkkel az emberek. A social felületeken pedig Facebook-kampánnyal buzdították a szavazásra a Libri követőit, Instagram-kampánnyal pedig a 10 döntős könyvet népszerűsítették.
A májusi díjátadó meghívottjai között helyet kaptak a hazai kulturális sajtó képviselői is. Az est során felolvasásokat tartottak a tíz döntős műből, amelyet a szerzők, illetve színészek adtak elő. Az eredményhirdetést követően a nyertesekkel három interjú készült a helyszínen, amelyet az eseményt követő napokban az Info- és a Klub Rádión hallhattak a hallgatók. Ezen felül pedig egy Libris interjú készült, amely felkerült a cég közösségi oldalaira.
Eredmények
A Libri fő célkitűzése, hogy évről évre egyre több embert érjenek el. Cél, hogy minden évben növekedjen a véleményvezérek és a díjra szavazók száma. Erről tesz tanúbizonyosságot, hogy idén már 140 véleményvezér tett le voksát kedvenc öt könyvére, és több mint 21 ezer ember szavazott a Libri irodalmi közönségdíjra. A számok alapján is kijelenthető, hogy a megfogalmazott marketing célkitűzés meg tudott idén valósulni és aktivizálni tudta az embereket a cég.
A kampányidőszak alatt közel 140 megjelenése volt a díjaknak a sajtóban. A díjjal kapcsolatos közleményekről többek között olyan médiumokban számoltak be, mint a Magyar Nemzet, 24.hu vagy a Magyar Hírlap. A szerzőkkel és a zsűritagokkal, közel 30 interjú készült és jelent meg a Népszava, HVG, Magyar Hang, Élet és Irodalom, Nők Lapja, 24.hu, Info Rádió, Civil Rádió, Klub Rádió, vagy éppen a KönyvesBlog hasábjain.
A különböző média megjelenéseket egészítette ki az igényes, minőségi kihelyezések is, amelyen a díjjal kapcsolatos kreatívok jelentek meg.